کد مطلب:300645 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

حسب و نسب او


نامش فاطمه، پدر محمد صلی الله علیه و آله و سلم ابوالبشر، مادر: خدیجه ام الایتام، چهارمین دختر او و كوچكترین آنها، لقب: زهراء، ام الائمه، معروف به ام ابیها، زهره زهرا، سیدةنساء العالمین، و بالاخره الهه ای در قالب انسان است.

از پدرش نگوییم زیرا كه او رسول خدا، انسان نمونه و شخصیتی زبده و بی نظیر است. مادری دارد خدیجه نام، معروف به ام الایتام كه القاب و عناوین دیگری هم داشت. ولی از بین همه آنها تنها به


ام الایتام دلبسته بود از آن بابت كه در این باره الگویی تمام بود.

مادرش زنی است كه عایشه از زبان پیامبر گفته است خداوند همسری بهتر از خدیجه به وی نداده است. زیرا در آن روزگار كه همه به محمد صلی الله علیه و آله و سلم كفر می ورزیدند، خدیجه به او ایمان آورده بود. در آن هنگام كه هر گروهی سعی داشت از طریق ایجاد محدودیتهای اقتصادی او را به زانو درآورد او با مال و ثروتش به كمك او شتافت و زیر بازویش را گرفت. و بالاخره در آن دوران كه همه از محمد بریده بودند، خدیجه با او پیوند داشت و به این پیوند، افتخار می كرد.

برای اینكه فاطمه در همه حال طاهر و مطهر باشد، هدفدار و با آرمان باشد انعقاد نطفه اش پس از چهل روز عبادت زوجین انجام می گیرد و آن روز كه پای بدین جهان می گذارد نه تنها امید مادر بلكه امید پدر و ادامه دهنده راه رسالت اوست. غم و اندوه پدر به وسیله او تسكین می یافت و خطوط رنج ادای رسالت از چهره اش برداشته می شد.

او بعدها می بایست جلوه همه احساس ها، خط مشی ها و انجام رسالتهای زنان باشد و برای آنان از هر حیث الگو گردد. حقایقی را از وظایف جدید، در این زمینه برملا كند، راه و رسم های جاودانی را در اختیارشان قرار دهد.